De kunst van verkoopstyling
Stel je gaat je huis verkopen. Tegen de beste prijs natuurlijk. Dat klinkt makkelijker dan het is. Een potentiële koper kan flink afknappen op de rode keuken die jij met zorg hebt uitgekozen. Of een kijker vindt de uitstraling van het huis te donker en gedateerd en vreest daarom dat ook het onderhoud achterstallig is. Op een positieve, aantrekkelijke manier opvallen is daarom erg belangrijk. Voor jouw huis te koop komt, moet het dus zowel van binnen als van buiten netjes, opgeruimd en onpersoonlijk gepresenteerd zijn. Zorg dat de kijker jouw huis onvergetelijk vindt en niet dat van de buren. Want vergeet niet; je krijgt maar één kans op de beste eerste indruk! Die indruk realiseer je met verkoopstyling.
Wat verkoopstyling níet is..
Verkoopstyling is iets heel anders dan interieurstyling, dat geheel gericht is op de persoonlijke smaak en wens van de bewoners. Bij verkoopstyling draait alles om een nette, ‘showroom-achtige’ inrichting, die zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Kopers zoeken ruimte en licht en willen niet afgeleid worden door iemands vakantiefoto’s, fel behang op de muur of de hond op de bank. De persoonlijke smaak van de verkopers kan een succesvolle verkoop juist blokkeren. De koper moet immers jouw huis kopen, niet jouw thuis!
(N)iets voor mij?
“Het stijlen van mijn huis, dat heb ik toch niet nodig!”. Vergis je niet: jaren heb je tevreden in je heerlijke huis gewoond en je zou verwachten dat iedereen direct ziet hoe fijn je huis is. Niets is echter minder waar. Objectief naar je eigen huis kijken is lastig en veel mensen hebben een blinde vlek voor hun eigen inrichting. Onderzoek wijst uit dat de meeste huizenzoekers niet goed door rondslingerende kranten, vuile was in de wasmand of poppenverzamelingen heen kunnen kijken. Mensen zien meer dan je denkt! Doen dus: een deskundige erbij halen die kijkt met het oog van de kritische koper.
Geen kijker is geen koper
De meeste huizenkopers zoeken hun droomhuis online. Wist je dat iemand binnen 10 seconden heeft bepaald of een huis interessant genoeg is? Goede woningfoto’s maken het verschil tussen wel of niet verkopen. Waar ben je zelf ooit op gevallen? De open haard, het uitzicht, je ruime tuin? Benadruk deze aspecten dan ook! De verkoopstyliste helpt daarbij. Die kijkt met een objectieve blik naar jouw inrichting. Zelfs kleine aanpassingen (koop bijvoorbeeld nieuwe accessoires als kant-en-klare gordijnen, kaarsen en kussentjes in dezelfde kleur) maken woonruimtes al snel fris, ruim en licht en dus aantrekkelijk. Door de sterke punten van het huis naar voren te halen wordt het hele huis verkoopklaar.
Onderscheiden doet verleiden
Gestylde huizen verkopen sneller en soms zelfs tegen een hogere verkoopprijs. Restylen kan altijd en tegen een minimale investering, variërend van kleine aanpassingen (uitpuilende boekenkasten uitruimen) tot advies over grotere klussen (knalpaarse muren overschilderen en achterstallig onderhoud wegwerken). Vergeet niet: het (moeten!) verlagen van de verkoopprijs van je huis kost je heel wat meer! Op www.12style.nl vind je meer informatie en natuurlijk stylingtips.
Recente reacties