Een geplet vloerkleed? Wij hebben 3 tips voor je!

Je kent het probleem wel: je heb een mooi (hoogpolig) vloerkleed en je verplaatst een tafel of een kast. Je merkt duidelijk de sporen. Het tapijt is plat waar de meubelen gestaan hebben en dit is er nog moeilijk uit te krijgen. Anderzijds is het normaal dat je vloerkleed na een tijd vlakker wordt in zones die veel belopen worden. Maar geen nood: aan deze schijnbaar onoverkomelijke problemen valt er wel wat te doen. We geven jou alvast de drie belangrijkste tips op jouw tapijt er weer als nieuw te doen uitzien!

Voorkom een geplet vloerkleed met deze 3 tips

Tip 1: het ijsblokje
Leg op de geplette delen een ijsblokje en laat dit smelten. Het water trekt in de haren van het vloerkleed. Deze gaan zwellen en zullen weer rechter komen te staan. Dep ze met een zacht doek en trek ze met een borstel voorzichtig overeind. Laat drogen en bekijk het resultaat. Zijn er nog altijd sporen? Herhaal deze bewerking dan nogmaals.
Tip 2: het onder-vloerkleed
Ook al heb je al geplette delen op je tapijt, toch is het nog altijd tijd om aan een onder-vloerkleed te denken. Dit is vervaardigd uit zachte stof en geeft extra steun aan jouw vloerkleed. Zware voorwerpen zoals kasten zullen wel nog in jouw vloerkleed afdrukken maken, maar de druk wordt vooral door het onder-vloerkleed opgevangen. Daardoor zijn de indrukken op het boven-vloerkleed minder hardnekkig en makkelijker te verwijderen. Bovendien zorgt een onder-vloerkleed dat het vloerkleed op zijn plaats blijft liggen. Dit is handig meegenomen, toch?
Tip 3: de stofzuiger
Neem je stofzuiger en gebruik een kleine stofzuigermond met borstel. In de handel zijn er verkrijgbaar die speciaal voor hoogpolige tapijten geschikt zijn. Ga vrij stevig stofzuigen, en dit tegen de draad van het tapijt in. Op die manier zuig je de haren omhoog en borstel je ze terug recht. Deze behandeling is heel geschikt voor grote zones die geplet zijn: de loopzones, speelhoek van de kinderen of onder de eettafel bijvoorbeeld.

Kies voor een kortpolig vloerkleed

Naast het oplappen van geplette delen in je tapijt, bestaat er ook de mogelijkheid om het pletten in zijn geheel te voorkomen. Het moge duidelijk zijn dat vooral hoogpolige vloerkleden naarmate van tijd worden geplet, dan wel door het lopen of door zware meubelen. Kies je voor een kortpolig tapijt zal het pletten verleden tijd zijn. De kortpolige structuur van de Kwantum vloerkleden zijn haast onmogelijk te pletten, maar bieden daarnaast wel een zacht conform.

Bron: https://www.vloerkledenshoponline.nl/fatboy-vloerkleden