Gezondheidsrisico’s door te veel vocht in je huis

Te veel vocht in je huis kan heel vervelend zijn, er kan veel schade ontstaan in het huis zelf, het kan veel ongedierte aantrekken maar het kan zeer zeker ook schadelijk zijn voor de bewoners zelf. De gevolgen voor de bewoners zullen niet direct zichtbaar zijn, na een tijdje kunnen echter allerlei vormen van ademhalingsproblemen ontstaan en kan je immuunsysteem verzwakt worden. Het oplossen van de vochtproblemen is dus heel erg belangrijk en moet snel gebeuren, op een gegeven moment kan een huis onbewoonbaar worden. Vooral de huismijten en zwarte huisschimmels zijn hierbij de kwaaddoeners, hier, des te langer er mee gewacht wordt om deze te verwijderen des te meer zullen er ontstaan. Vooral de schimmels kunnen zich heel snel voortplanten.

Allergieën

Bij een allergie ben je gevoelig voor bepaalde stoffen, door teveel vocht zullen uiteindelijk enkele van deze stoffen ontstaan. Zo kan je bijvoorbeeld allergisch zijn voor de uitwerpselen van de huismijt, sporen van schimmels of stoffen die ontstaan door de chemische afbraak van bouwmaterialen.

Astma

De belangrijkste allergische prikkels voor astma zijn pollen en de huismijt, om deze reden hebben astmapatiënten het echt niet fijn in gebouwen waar teveel vocht is. Astma is een ontsteking van de luchtwegen die de volgende symptomen kan veroorzaken: Kortademigheid, benauwdheid, hoesten en een piepende ademhaling.

Eczeem

Dit is een huidaandoening, het uit zich in de vorm van ontstekingen en de grootste veroorzaker is jawel, weer de huismijt. Voor mensen met eczeem is het verstandig om de luchtvochtigheid altijd goed in de gaten te houden. Het is voor deze mensen heel lastig omdat zowel een hoge als lage luchtvochtigheid niet goed is, een hoge luchtvochtigheid zorgt voor veel ontstekingen en een te lage luchtvochtigheid veroorzaakt droge eczeem.

Chronische Rhinitis

Vergelijkbaar met normale rhinitis of ook wel bekend als hooikoorts, alleen het wordt door iets anders veroorzaakt. Waar hooikoorts wordt veroorzaakt door rondzwevende pollen, wordt chronische rhinitis veroorzaakt door de gevolgen van een slecht geventileerde omgeving, namelijk schimmels en huismijt. Chronische rhinitis ontstaat door een ontsteking van het neusslijmvlies, wat zich weer uit in hoesten, hoofdpijn, vermoeidheid en het spreken door de neus.

You may also like...