Gaat Nederland binnenkort een gasloze toekomst tegemoet?

Als het aan minister Kamp van Economische Zaken ligt, is Nederland tegen 2050 helemaal losgekoppeld van het gas. In zijn Energieagenda gaf hij aan geen nieuwe gasnetten meer te willen aanleggen in nieuwe woonwijken. Ook de bestaande gasvoorzieningen wil hij langzaam afbouwen.

Veel vragen bij Verenging Eigen Huis

Het voornemen van minister Kamp riep veel vragen op bij Vereniging Eigen Huis en haar achterban. Zo is niet duidelijk welke gevolgen een gasloze toekomst heeft voor de consument. Ook is onduidelijk wat het tijdspad zal zijn, en wie er gaat opdraaien voor de kosten. Volgens directeur belangenbehartiging Rob Mulder van de Vereniging Eigen Huis kunnen de kosten oplopen tot wel 50.000 euro per woning. Op 7 februari 2017 richtte de VEH daarom een brief aan de Tweede Kamer. Hierin dringt de belangenorganisatie aan op meer duidelijkheid.

Prangende vragen over een gasloze toekomst

Zeker is in elk geval dat een definitieve afsluiting van het gasnet gevolgen zal hebben voor de consument. Vereniging Eigen Huis verzamelde een groot aantal vragen vanuit de eigen achterban. Enkele voorbeelden:

• Wat te doen als ik nu al mijn cv-ketel wil vervangen? Kan ik dan niet beter investeren in een warmtepomp?
  • Wanneer is mijn wijk aan de beurt, en wie bepaalt dat?
  • Krijg ik wel op tijd bericht dat het gasnet in mijn wijk gaat verdwijnen, zodat ik er vooraf rekening mee kan houden?
  • Wat zijn de gevolgen van een andere manier van verwarmen voor mijn bestaande apparatuur en voor het comfort in huis?
  • Gaat mijn gemiddeld energieverbruik omhoog?
  • Hoeveel gaat een gasloze toekomst mij kosten?
  • Zijn er ook alternatieven, en zo ja welke?

Loskomen van het gas: een uitdaging voor morgen

Uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis blijkt dat de ambities van minister Kamp ondanks alle vragen op draagvlak kunnen rekenen. 90% van de huizenbezitters is op de hoogte van de plannen. Net iets meer dan 50% kan zich vinden in een gasloze toekomst. Een kleine minderheid (20%) is tegen en wil het aardgas behouden. Ondanks dit draagvlak is er nog een weg te gaan. Als Nederland afstapt van fossiele brandstoffen, vergt dit een grote omslag in het gezamenlijke doen en denken. Duidelijk is vooralsnog dat visionaire toekomstbeelden bij burgers concrete vragen oproepen. Aan de Tweede Kamer de taak om daar een goed antwoord op te geven.

Bron: Uwenergievergelijker.nl